Tegenwoordig heet het SPAM, maar technisch is SPAM het digitaal misbruiken van mailservers van iemand anders. Dus iemand zou een mailserver van een hotel in NewYork misbruiken om gewone emails te versturen. Dat is technisch SPAM.

Wat we tegenwoordig onder SPAM verstaan is eigenlijk email waar u niet om vraagt. ‘Unsollicited email’ dus eigenlijk.
Voorbeeld: Een email over viagra pillen is voor de meesten van ons SPAM, maar niet voor de handelaar in deze pillen. We vinden dus dat wij als service providers nooit op de stoel mogen gaan zitten van de gebruiker door te bepalen wat SPAM is en wat niet. Het enige wat wij kunnen doen (en ook doen) is het mechanisme leveren waarmee onze klanten de SPAM kunnen onderscheiden van de normale mail. Het niveau waar de grens ligt, dat bepaald de klant en niet wij.

Zo vinden we ook dat een ISP (Internet Service Provider) NOOIT iets in de mail mag aanpassen. Dit is zelfs bij wet verboden. Dus als er een ISP bijvoorbeeld het woord ‘***SPAM***’ in het onderwerp van een email erbij zet (zonder toestemming van de klant), dan maakt men zich schuldig aan het schenden van het briefgeheim in Nederland.

Stelt u zich eens voor dat u een aangetekende brief krijgt die opengemaakt is geweest en dat er op de brief die in de envelop zit iets is bijgeschreven. Dan staat de wereld op zijn kop nietwaar. Daar hebben we in Nederland een wet voor. Dat mag dus eenvoudigweg niet en is strafbaar.